Overige zaken
Privacy en overdracht van medische gegevens
Het is belangrijk dat patiënten van onze huisartsenpraktijken er op kunnen vertrouwen dat er met hun medische gegevens zorgvuldig wordt omgegaan. Alleen bevoegden hebben toegang tot de (digitale) gegevensbestanden van de praktijk. Om die reden zijn alle computers voorzien van een wachtwoord en worden de papieren dossiers bewaard in een afgesloten ruimte. Bevoegd zijn alle huisartsen, de huisarts in opleiding, eventueel waarnemende huisartsen, de praktijkassistentes en praktijkondersteuners. Op basis van het medische beroepsgeheim hebben wij de plicht te zwijgen over alles wat wij tijdens de uitoefening van ons beroep over u te weten komen. Uitzonderingen op de geheimhoudingsplicht zijn:
• toestemming van de patiënt Wij geven alleen informatie aan derden met uw mondelinge of schriftelijke toestemming. Deze toestemming zal worden gedocumenteerd en bewaard. Aan niet medici (advocaten, werkgevers etc) wordt geen informatie verstrekt, ook niet op uw verzoek Wel kunt u altijd een uitdraai uit (een deel van uw dossier) vragen en die ter beschikking stellen aan de personen die u in wilt lichten over uw medische situatie. Hiermee samenhangend verschaft de huisartsenpraktijk ook geen verklaringen ten behoeve van reisannuleringen, gemiste examens, werkverzuim, sportschool enzovoort. Dit komt voort uit een gedragsregel voor artsen opgesteld door de Koninklijke Nederlandse Maatschappij ter bevordering van de Geneeskunst (Weigeringsbrief KNMG). Als iemand u om een verklaring van uw huisarts vraagt, kunt u naar deze gedragsregel verwijzen.
• informatie uitwisseling met direct bij de behandeling betrokken zorgverleners Wanneer zorgverleners samenwerken is gegevensuitwisseling vaak noodzakelijk en (wettelijk) toegestaan. Zeker als het gaat om zorgverleners die als team betrokken zijn bij de zorg zoals de huisarts, praktijkondersteuner en waarnemer. Ook wanneer u doorverwezen wordt naar een medisch specialist, mogen wij informatie verstrekken. De wet bepaalt echter wel dat alleen informatie mag worden verstrekt die noodzakelijk is voor de zorgverlener om de patiënt te kunnen behandelen of begeleiden.
• wettelijk voorschrift en conflict van plichten Het verstrekken van gegevens kan vereist zijn op grond van een wettelijk voorschrift, zoals de meldingsprocedure euthanasie. Of bij een conflict van plichten zoals bijvoorbeeld in het geval van kindermishandeling of in geval van ernstig gevaar voor de gezondheid van patiënt.
U heeft recht op inzage in alle gegevens die over u zijn verzameld en verwerkt. Omdat medische gegevens voor een niet medicus soms moeilijk te begrijpen zijn, vindt inzage in het medisch dossier bij voorkeur in aanwezigheid van uw huisarts plaats. Deze kan dan toelichting geven bij onduidelijkheid. U kunt hiervoor desgewenst een speciale afspraak maken. Wanneer u na inzage in de gegevens een afschrift wenst, kan dit door de praktijk verstrekt worden. Hiervoor wordt een vergoeding gevraagd van 15 eurocent per bladzijde. Bij ophalen van de kopieen moet een geldig legitimatiebewijs overlegd worden. U kan verzoeken om aanvulling en/of correctie van de verzamelde en verwerkte gegevens, voor zover deze feitelijk onvolledig en/of onjuist zijn. U kunt verzoeken om verwijdering of beperkt gebruik van de verzamelde en verwerkte gegevens. Wij vragen u dit verzoek met uw huisarts te bespreken. Het recht op inzage of afschrift en verzoeken om aanvulling, correctie, beperkt gebruik of verwijdering van uw gegevens kunnen door de praktijk worden geweigerd voor zover dit noodzakelijk is ter bescherming van een aanmerkelijk belang van een ander (waaronder de bescherming van de persoonlijke levenssfeer van die ander) en/of in geval bewaring op grond van een (wettelijk) voorschrift vereist is.
Daar waar de patiënt zichzelf niet kan vertegenwoordigen, treedt de wettelijke vertegenwoordiger in zijn of haar plaats. Dit geldt in ieder geval voor kinderen tot 12 jaar. Kinderen tussen de 12 en 16 jaar oud moeten zelf toestemming geven voor inzage in het dossier door (een van) de ouders. Dit op grond van wettelijke regelgeving. Ouders hebben in principe het recht geïnformeerd te worden over de gezondheidstoestand van hun kind. Dit geldt tot de leeftijd van 12 jaar. Kinderen boven de 12 jaar moeten het zelf goed vinden dat er informatie aan de ouders gegeven wordt. Wanneer ouders gescheiden zijn en zij beiden het wettelijk gezag over hun kind hebben, hebben zij in principe beiden recht op informatie over zaken die de gezondheid van hun kind betreft. Wij vinden het de verantwoordelijkheid van de ouder die het kind bij het bezoek aan de praktijk begeleidt om de andere ouder te informeren. Jongeren vanaf 16 jaar beslissen zelfstandig en hebben een zelfstandig recht op informatie.
Wanneer u zich bij een andere huisarts in laat schrijven, kunt u uw eigen dossier en dat van uw kinderen tot 12 jaar op halen op de praktijk na het maken van een afspraak daarvoor. Dossiers van volwassenen en kinderen ouder dan 12 jaar kunnen alleen door een ander opgehaald worden als daar schriftelijk toestemming voor gegeven is. Dit op grond van wettelijke regelgeving.
> download het aanvraagformulier voor het opvragen van uw medische gegevens
Klachten en suggesties
Wij proberen u zo goed mogelijk te helpen. Toch kan het soms voorkomen dat u zich niet goed behandeld voelt door ons. Wij horen dat dan graag van u. Probeer eerst uw klacht te bespreken met uw huisarts en samen het probleem op te lossen. Dat kan ook als de klacht gaat over de praktijkassistente, de praktijkondersteuner, de huisartsenpost of de waarnemer. Is dit lastig voor u of komt u er met ons niet uit, dan kunt u uw klacht bespreken met een onafhankelijke en onpartijdige klachtenfunctionaris. De klachtenfunctionaris zoekt samen met u naar een oplossing van uw klacht of probleem. De klachtenfunctionaris kan proberen de klacht te bemiddelen. De klachtenfunctionaris kiest geen partij en heeft daarom geen oordeel. Alles wat u de klachtenfunctionaris vertelt, is vertrouwelijk. U kunt het klachtenformulier gebruiken op de website van SKGE. De klachtenfunctionaris is eventueel te bereiken op telefoonnummer 088 0229190. Als u er met uw huisarts en met bemiddeling door de klachtenfunctionaris niet uit komt, kunt u een uitspraak over uw klacht vragen bij de geschilleninstantie huisartsenzorg. Deze onafhankelijke commissie bestaat uit een voorzitter (jurist) en uit leden namens de patiënten en uit leden namens de huisartsen. De commissie wordt bijgestaan door een ambtelijk secretaris die ook jurist is. Het oordeel van de geschilleninstantie is bindend. Meer informatie kunt u in de folder vinden in de wachtkamer en op www.skge.nl.
Heeft u op/aanmerkingen of goede ideeën? Laat ze dan ook aan ons weten!
Kwaliteit: NHG praktijkaccreditatie
De huisartspraktijken binnen ons centrum voldoen aan de eisen van de NHG-praktijkaccreditatie, het kwaliteitskenmerk van het Nederlandse Huisartsgenootschap. Dit laat zien dat er systematisch en continu wordt gewerkt aan kwaliteitsverbetering, met aandacht voor organisatie en praktijkvoering, medisch handelen en het oordeel van de patiënt. Ook voldoen we aan het keurmerk van de NPCF (Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie).
Voor de diabeteszorg en de hart-en vaatziekten zorg zijn wij aangesloten bij de ROHA (Regionale Organisatie Huisartsen Amsterdam).
Onze praktijken doen mee aan de module Service en bereikbaarheid. Dit betekent dat we de hele dag open zijn en telefonisch bereikbaar (8-17 uur). We hebben een telefoonsysteem met keuzemenu, een website, mogelijkheid tot E-consult, online afspraken maken en herhaalrecepten aanvragen via email. De praktijk is goed toegankelijk met rolstoel en rollator.
Diabetes en CVRM ketenzorg via de ROHA
Per 2015 zijn wij voor de diabeteszorg en per 2018 voor de Hart- en vaatziektenzorg (CVRM) aangesloten bij de ROHA (Regionale Organisatie Huisartsen Amsterdam), een zorggroep van en voor huisartsen. ROHA zet zich in voor de kwaliteitsverbetering van de zorg aan chronisch zieken en ouderen door afspraken te maken over kwaliteit en financiering met diverse zorgverleners en zorgverzekeraars. De zorgverleners (huisarts, praktijkverpleegkundige, diëtist, oogarts, internist) zijn allemaal, als schakels in een keten, met elkaar verbonden (ketenzorg). De huisarts is hierbij de hoofdbehandelaar. U blijft voor uw controles gewoon bij de doktersassistente en de praktijkverpleegkundige, mevrouw Osmanlic, komen. De registratie van uw gegevens verloopt via het Keten Informatie Systeem Caresharing. De patiënt is de spil van de ketenzorg en bepaalt samen met de zorgverleners hoe de behandeling zal verlopen.
Academisch Huisartsennetwerk Amsterdam
Wij doen mee aan het Academisch Huisartsennetwerk AMC (AHA). Dit is een samenwerkingsverband tussen het Academisch Medisch Centrum (AMC) en huisartsen in de regio. In het AHA werken huisartsen samen met de afdeling Huisartsgeneeskunde van het AMC. In het AMC vindt wetenschappelijk onderzoek plaats. Uw huisartspraktijk levert hiervoor gegevens aan. Het gaat hier om gegevens over de zorg die aan patiënten wordt verleend. Bijvoorbeeld over de diagnose, het medicijngebruik, de laboratoriumresultaten en de behandeling. Het AHA zorgt ervoor dat deze gegevens worden gebruikt voor wetenschappelijk onderzoek. Soms worden deze gegevens ook gebruikt in het onderwijs aan medisch studenten en toekomstige huisartsen. Uw huisarts wordt op de hoogte gehouden van de resultaten van het wetenschappelijk onderzoek. Daardoor kunnen de resultaten in de huisartspraktijk worden gebruikt voor het verbeteren van de zorg. Het AHA besteedt veel zorg aan bescherming van uw privacy. Er worden géén gegevens zoals naam, adres of burgerservicenummer verzameld. In de resultaten van het wetenschappelijk onderzoek is daardoor nooit te zien van welke patiënten gegevens zijn gebruikt. Mocht u toch bezwaar hebben tegen het gebruik van uw zorggegevens, dan kunt u dit aan uw huisarts doorgeven. Uw gegevens worden dan niet gebruikt.